Geologi på tvers av landegrenser

På Preikestolen

Denne uka har geofag 2-elevene våre hatt besøk av naturgeografi-elever fra Thisted Gymnasium i Danmark.

21 danske elever og én lærer ankom Stavanger på mandag. Der ble de møtt av geofaglærer May Sissel Sæstad Pedersen og våre 20 geofag 2-elever. Første post på programmet var et besøk på oljemuseet, der både norske og danske elever fikk en grundig innføring i norsk oljeindustri, oljeøkonomi og oljegeologi. Deretter gikk turen til Gloppedalsura, før de mandag ettermiddag ankom Egersund, der de danske elevene ble innlosjert hos norske vertsfamilier. 

Tirsdag stod Preikestolen på programmet. Kun én time brukte de sprekeste på turen opp, og selv om været var horribelt (i følge dem som var der) var det en mektig, og geofaglig svært spennende, opplevelse. Onsdag gikk turen til Sirdal for å studere Sira-Kvina vannkraftverk, og torsdag ble det guidet tur til Eigerøy fyr med Pål Thjømøe fra Magma Geopark. Det ble en meget interessant tur i den spennende geologien vi som bor i Dalane har rett utenfor stuedøren vår. Med på turen var også Dalane Tidende, som laget en flott reportasje som kan leses i dagens utgave av lokalavisen. 

I dag (fredag) skal elevene presentere for hverandre det de har lært i løpet av uka, og i morgen venter hjemreisen til Danmark. De norske og danske elevene har blitt godt kjent med hverandre i løpet av denne uka. I tillegg til det grundige faglige arbeidet, har det også vært tid til gode måltider sammen, volleyball, bading, bowling, kino ("Bølgen") og mye mer. Grunnlaget er lagt for neste utveksling. Til våren reiser våre elever til Danmark for å blant annet lære om ulike typer fornybar energi. 

Samarbeidsprosjektet har blitt til som en følge av støtte fra Nordisk Ministerråd gjennom Nordplus-ordningen. Prosjektet er en del av internasjonaliseringsarbeidet ved Dalane videregående skole, et viktig satsingsområde når det gjelder å utnytte hverandres spisskompetanse. Danmark og Norge er to svært ulike land sett med geologiske øyne, og gjennom denne utvekslingen vil elevene få dekket kompetansemål i læreplanen gjennom feltarbeid som ikke lar seg gjennomføre i egne nærområder.

Del denne artikkelen på: